ANY RESEMBLANCE TO PERSONS LIVING OR DEAD IS PURELY COINCIDENTAL EDITH DEKYNDT

    Category:
  • Tentoonstelling
  • date:
  • 13.05.2004 - 27.06.2004

Edith Dekyndt (Ieper, 1960) neemt als uitgangspunt dagdagelijkse ervaringen en legt deze poëtische ogenblikken vast die ontstaan uit de samensmelting van banale feiten. De essentie van haar werk bestaat erin om het emotionele klimaat opnieuw te creëren dat door deze banale gebeurtenissen wordt opgeroepen, met dezelfde vormelijke beperktheid, wat nochtans een nauwgezette voorbereiding vereist. De kunstenares drijft haar werk tot de uiterste limiet van kwetsbaarheid, van het nagenoeg onwaarneembare. Ze slaagt erin om vanuit de meest betekenisloze banaliteit, vanuit het quasi "niets" een heel sterke emotie te laten voortkomen.

De tentoonstelling in BPS22 was opgevat als een geheel. De ruimte van 1000 m² was leeg, alleen hier en daar een televisiescherm, betonnen sokkels, abstracte beelden of vormen op kleine schermen. De lichtschakeringen teweeggebracht door de glasramen creëerden een etherische, ongrijpbare sfeer die alleen nu en dan verstoord werd door geluidsfragmenten. De installatie waarvoor videobrillen (glasstrons) werden gebruikt, was een productie van BPS22 en toonde het bewegende beeld van een groene cirkel op een zwarte achtergrond die veranderde op de intonaties van een tekst van de kunstenares over de verdwijning van personen en de sporen die ze achterlieten, of deze nu fysisch, chemisch, elektronisch of emotioneel van aard waren.

Curator: Pierre-Olivier Rollin