L’Université du Travail

DAVID EVRARD

Catalogus van de tentoonstelling.

David Evrard (Luik, 1970) was de eerste kunstenaar die door het BPS22 individueel werd uitgenodigd. Voor de ontwik­kel­ing van een specifiek project putte hij inspiratie uit de geschiede­nis van de Direction générale des Affaires Culturelles de la Province de Hainaut (DGAC) en de oprichting van de Université du Travail. Het DGAC werd opgericht in 1921, de periode waarin de achturige werkdag werd ingevoerd. De instelling organ­iseerde vanuit preventief oogpunt ver­schil­lende sociale activiteit­en: artistieke vormingen, the­atergezelschap­pen, fanfares enz.

In die context con­cen­treerde David Evrard zich op de beelden die uitein­delijk artistieke modellen” zijn geworden, visuele archetypes van het arbeider-zijn. Het ging daarbij in het bijzonder om afbeeldin­gen van arbeiders gemaakt door Constantin Meunier, Pierre Paulus en Antoine Bourlard, aangekocht door de provincie Henegouwen en op grote schaal gere­pro­duceerd en verspreid. Die beelden hebben esthetische waarden overge­bracht die door de bevolking zijn verin­ner­lijkt. Vandaag worden die beelden zelfs als de bouwstenen van een identitair prototype beschouwd. De kunstenaar ging aan de slag met die historische gegevens en ontwikkelde een gedachte­gang met betrekking tot de vorming van de esthetische smaak, fictie als manier om de realiteit te construeren, archivering als iden­titeitsvorm­ing­spro­ces enz. Die over­peinzin­gen heeft hij gefor­maliseerd aan de hand van instal­laties, foto’s, video’s en oude werken en objecten die hij heeft verzameld om zijn werk op te bouwen.

Teksten : François Thiry, Jean-Michel Botquin
Editie : BPS22, 2001
Frans

€ 5 (exclusief verzendkosten)

Online kopen (in België)

Online kopen (in Europa)

Online kopen (buiten Europa)