Jean-Pierre Ransonnet

L' LIEUX ET LIENS (1972-1980)

Tentoonstelling

Jean-Pierre Ransonnet (1944), afkomstig uit Lierneux in de Belgische Ardennen, wijdt zijn werk aan de herinnering aan plaatsen en de sociale band die ze met zijn kindertijd verbindt. Hij is voor­namelijk bekend omwille van zijn expressieve en spontane oliev­erf­schilder­i­jen met levendige kleuren die bossen, tuinen, land­schap­pen en natuurlijke maar ook meer symbolische of grafische elementen (zoals de letter ” l’ ”) weergeven. Via anekdotes die hij zich herinnert, beschrijft hij al meer dan 50 jaar lang de poëzie van het alledaagse in de meest tedere en tragische vorm.

Er is echter een hele reeks werken die tussen 1972 en 1980 gemaakt werden die duidelijk anders zijn. In deze periode was Jean-Pierre Ransonnet beïnvloed door een avant-gardistisch klimaat dat aanstuurde op een opening van de artistiek reflectie, waarbij bijna volledig afgezien werd van de schilderkun­st en de beeld­houwkun­st en de grens tussen kunst en leven gesloopt werd. Hij exper­i­menteerde met ver­schil­lende nieuwe technieken. Deze werken combineren ama­teur­fo­tografie met tekenkunst, tekst of schilderkun­st, niet zonder humor en met een zekere ironie. Deze productie wijst wellicht reeds vooruit op de thema’s van het werk waarvoor hij bekend werd (per­soon­lijke herin­ner­in­gen en auto­bi­ografis­che fragmenten van plaatsen, banden en van Lierneux). Ze wordt vaak beschouwd als een periode van zoeken, een verplichte fase” of een onzeker begin.”

Veertig jaar later is dit werk nog altijd relevant en actueel omwille van een terugkeer naar het mate­ri­al­isme bij de jonge generatie plastische kunstenaars en het verzet tegen de gladde en con­formistis­che beelden van de digitale revolutie van het begin van de 21ste eeuw. Dit weinig bekende werk van Jean-Pierre Ransonnet is typisch voor een manier om met beelden om te gaan in een periode die gekenmerkt wordt door de algemene aan­wezigheid en ver­sprei­d­ing van massamedia, de komst van de kleuren-tv, de democ­ra­tis­er­ing van het fototoestel en van de technieken voor de reproductie van beelden. Het is ten­toongesteld in het BPS22, Museum voor Kunst van de Provincie Henegouwen, van 18 februari tot 23 april 2023.

____

Curator: Dorothée Duvivier
Ten­toon­stelling van 18.02 tot 23.04.2023
Vernissage op 17.02.2023

Laden in uitvoering ...