©JFO

JFO diaries

UNE VIE (NE RIEN OUBLIER)

Een nieuwe residentie bij het BPS22: de virtuele residentie” van Jean-François Octave, op de website van het museum! JFO is al tientallen jaren de onver­moeibare auteur van fanzines, dagboeken en andere elek­tro­n­is­che diaries, waarbij hij ver­schil­lende invloeden en technieken combineert. JFO vestigt zich nu op de website van het museum om er zijn archieven en lopende werken onder te brengen.

Voor Jean-François Octave is het leven een permanent repertoire waaruit je kunt putten in plaats van je uit te putten, waarin je de dingen kunt grijpen in plaats van je te laten afleiden door hun verloop. JFO bundelt zijn dagelijkse kronieken in zijn dagboeken uit zijn ado­les­cen­tie (begin jaren 70), in kleine noti­tieboek­jes met spiralen en in noti­tieboeken van groter formaat, waarin hij teksten en beelden bij elkaar brengt (schilder­i­jen, tekeningen, foto’s, collages, enz.) en waarin de letters zelf ook en vooral tekeningen zijn.

Sindsdien (sinds begin jaren 2000) vullen digitale tekeningen en teksten de virtuele pagina’s van een elek­tro­n­isch diary, met een wekelijkse publicatie. Met meer dan 5.000 pagina’s in meer dan 700 uitgaven tot nu toe, een onnoemelijk groot aantal

keren van vallen en opstaan en enkele gigabytes geheugen, hergebruikt dit persoonlijk dagboek, door ze met elkaar in verband te brengen, de oude werken en terugk­erende bekom­mernissen van de kunstenaar. Daniel Vander Gucht, professor in de sociologie aan de ULB en oprichter van de uitgeverij La Lettre volée, schrijft het volgende: Tussen dagboeken, onthullin­gen over mensen, sociaal-politieke en poëtische beschouwin­gen, spint Jean-François Octave, een adept van het appro­pri­a­tion­isme en een grote fan van Jean-Luc Godard, een verhaal dat op snapshots lijkt, op de grens van Pop Art, concept en literatuur. Hij vermengt fotografie, schilderkun­st en andere technieken.”

Als eeuwig kind van zijn tijd heeft hij altijd de (epi)fenomenen van het huidige moment gevolgd, wat ze ook mogen zijn. Punk versterkte één van zijn eerste intuïties: er bestaat geen hiërarchie tussen de dingen; alles kan de moeite waard zijn; alles kan het waard zijn om aandacht aan te schenken; alles kan het voorwerp zijn van associaties. Hij vermengt per­soon­lijke verhalen met de grote Geschiede­nis; de meest banale clichés van de popcultuur met meester­w­erken van de kunst; belangrijke personen uit alle tijdperken met anonieme mensen die hij ontmoette tijdens zijn trektochten over de hele wereld; per­soon­lijke emoties met abstracte reflecties; de Literatuur met alle para-literaturen; de grote Stijl met het ges­tandaardis­eerde schrijven; enz.

Alle 700 nummers van het diary van JFO zijn nu beschikbaar op de website! En omdat de kunstenaar niet van plan is te stoppen, is hij uitgenodigd om in de virtuele residentie elke week een nieuw nummer van zijn elek­tro­n­isch dagboek toe te voegen. Een uitgelezen kans om zijn voortdurend evoluerende werk te delen; of misschien is het in permanente revolutie.

Vind de laatste 60 nummers hieronder en alle dagboeken van Jean-François Octave door te klikken op deze link.

D830 - 250308-250317 : DEPUIS QUE LA TERRE EST REDEVENUE PLATE”

D829 - 250301-250308 : CIEL QUE CETTE LOURDEUR EST LOURDE”

D828 - 250225-250301 :“C’EST LA FAUTE À ANNIE ERNAUX”

D827 - 250217-250225 : QU’IL RESTE BIEN LÀ OÙ IL EST, LE PASSÉ…”

D826 - 250207-250217 : LES DEALERS ONT BON GOÛT”

D825 - 250130-250207 : MARCHER JUSQU’AU BOUT DU SOLEIL”

D824 - 250331-1985 : BRESIL”

D823 - 250119-250130 : LE GRAND CIRQUE (LA SUITE)”

D822 - 250110-250119 : L’ART NE POPS PAS VRAIMENT…”

D821 - 250101-250110 : CLASH”