Stayin' alive

DISCOVER THE COLLECTIONS

Tentoonstelling

Wat hebben, bijna een eeuw na elkaar, twee dandy’s als Paul Valéry (1871-1945) en Yves Adrien (1951), die elkaars absolute tegenpolen zijn, met elkaar gemeen? Antwoord: Een gemeen­schap­pelijke afkeer van het museum, dat zij beschouwen als een necropolis!

Wat de eerste betreft, schrijver, erudiet, duizendpoot en hét voorbeeld van de nationale intel­lectuele held’ gedurende het interbellum, heeft het museum iets weg van een tempel, huiskamer, begraaf­plaats en school… Alleen een beschaving die noch wellustig noch redelijk is, kan een dergelijk huis van onsamen­hangend­heid bouwen. Een onbe­noem­bare onzin­nigheid ontstaat door deze bijeen geplaatste dode voorstellin­gen. Ze benijden elkaar en wedijveren om de blik waaraan ze hun bestaan­srecht ontlenen.” schreef hij in 1923 in Het probleem met musea” [Le Problème des musées]. Voor de tweede, rock­criti­cus, schrijver, punk- en post­punk­the­o­reti­cus, is de vraag onver­mi­jdelijk: Is Museum’ niet het dodelijkste woord ter wereld? Ja, zeker.” Kunst is hier dan slechts een lugubere aan­gele­gen­heid (NovöVisie. Beken­tenis­sen van het proefkonijn van de eeuw” [Les Confessions d’un cobaye du siècle], 1980).

Als tegenhanger van deze dodelijke opvattingen nodigt Stayin’ Alive. Discover the Collections uit om kennis te maken met de werken van de BPS22-collecties en zo hun vitaliteit en krachtli­j­nen’ te ervaren. De ten­toon­stelling is opgezet als een reeks formele, verhalende of semantische kleine segmenten, en versterkt de relaties tussen de werken, waarvan sommige op elkaar reageren, verrijkt door hun coëx­is­ten­tie, en die hun potentiële mogelijkhe­den ontwikkelen naargelang de voorgestelde verbanden. Samengesteld uit een veertigtal schilder­i­jen, instal­laties, foto’s, tekeningen en video’s, uit de collecties van BPS22 die veelal nooit eerder zijn getoond, beschouwt Stayin’ Alive. Discover the Collections het museum als een essentiële plek om kunst te stimuleren en met zoveel mogelijk mensen te delen.

Met werken van Belgische en buiten­landse kunstenaars schetst de ten­toon­stelling zo een dynamisch en levendig portret van de collecties van BPS22, die zich con­cen­tr­eren op de meest actuele maatschap­pelijke vraagstukken. De titel Stayin’ Alive is ontleend aan de beroemde hit van de Bee Gees en verwijst naar de disco waar dansfeesten slechts dienen om verwarring en ont­goocheling voor een moment te kunnen vergeten. Achter de poëtische, dromerige, humoris­tis­che of magische aanblik van de werken worden altijd karak­ter­istieke problemen van onze tijd behandeld: migratie, nieuwe spir­i­tu­aliteit, iden­titeitsvra­gen, in het bijzonder gen­derg­ere­la­teerd, rassen­ver­meng­ing, economische uitputting, milieu­cri­sis… Een voorbeeld is Fake Protest Songs Karaoke van de Luxemburgse kunstenaar Filip Markiewicz.

____
Curator:
Pierre-Olivier Rollin
Ten­toon­stelling van 18.02 tot 23.04.2023
Vernissage op 17.02.202

Laden in uitvoering ...