François Curlet woont tot 22-jarige leeftijd in Lyon. Hij studeert aan de Ecole Nationale supérieure des Beaux-Arts, waar hij aan de deur wordt gezet. Vervolgens vestigt hij zich in Brussel, waar hij tot op heden nog deeltijds woont.
François Curlet manipuleert voorwerpen en tekens en realiseert zijn werken door uitingen in de wereld van vandaag te observeren.
Als artiest valt hij niet onder te brengen in een categorie. Zoals een acrobaat, verandert hij geregeld van omgeving, want zijn voornaamste artistieke inspiratiebron is het dagelijkse leven. Hij gaat multidisciplinair te werk en voert in zijn creaties een betekenisommekeer door via een – op het eerste gezicht natuurlijke - toenadering van ideeën en vormen uit uiteenlopende contexten[1]. Ook heeft hij belangstelling voor film als middel om het reële te vatten. Met dit medium vervangt François Curlet voorwerpen door mensen en begeeft hij zich op een psychologisch niveau waar hij morele codes omgooit.
Naast zijn artistieke werk richt hij in 1996 het handelsmerk “People Day” op en is hij ook spelenderwijs verzamelaar. Zo heeft hij een hele reeks archieven van kunstenaar Robert Filliou verzameld. Het werk van François Curlet werd tentoongesteld op heel wat exposities in Frankrijk en daarbuiten, onder andere in het Palais de Tokyo (Parijs) in 2013 en in het Institut d’Art contemporain van Villeurbanne in 2007.
[1] Over het werk van François Curlet, zie de catalogus : Spezialität. François Curlet. Lyon – Torino – Antwerpen – Paris – Tourcoing, Institut d’art contemporain (Villeurbanne) – Centre culturel français – Galerie Micheline Szwajcer – FRAC Ile-de-France / Le Plateau – Galerie Commune, 2007.