Latifa Echakhch

THE SUN AND THE SET

Tentoonstelling

De kunstenares van Marokkaanse origine Latifa Echakhch (El Khnansa, 1974), kiest voor haar schilder­i­jen, sculpturen en instal­laties makkelijk bewerkbare materialen en voorwerpen die een intieme en/​of historische betekenis dragen en die ze vervolgens het zwijgen oplegt door ze te vernietigen, op de achtergrond te plaatsen of te bedekken. Op die manier ontneemt ze hun gebruik­swaarde - waardoor hun functie in de ver­getel­heid raakt - om de geheugens die aan hen vastzitten te bevrijden. De herinnering wordt opgeroepen en de geesten die uit deze objecten tevoorschi­jn komen worden bevrijd. Haar werk is tegelijk­er­ti­jd conceptueel en romantisch, politiek en poëtisch.

Al enkele jaren lang blaast Latifa Echakhch nieuw leven in de romantische kunst der land­schap­pen en zijn motief: ruïnes. Ter gelegenheid van haar ten­toon­stelling in de BPS22 - opgevat als een ret­ro­spec­tieve - creëerde ze in de Grote Hal een bijzondere zwerftocht door ontmantelde, half uitgestelde decors, net zoals zoveel sporen en overbli­jf­se­len van een actie die plaats vond, en onthulde ze daarnaast meer dan zeventig andere werken. In de tweede zaal presenteert de kunstenares een meeslepende ervaring waarin de bezoeker wordt gecon­fron­teerd met fragmenten van decors die het thema van de ruïne weer­spiege­len en een deel van de eigen beeldende woor­den­schat van Latifa bevatten.

De ten­toon­stelling roept begrippen als verlies, ver­laten­heid en sporen op en vormt een geheel van emotionele land­schap­pen waarin het geheugen de con­frontatie aangaat met de teloorgang van de moderniteit en haar ruïnes.

Curator : Dorothée Duvivier

Een ten­toon­stelling van de BPS22 met de steun van de kamel mennour galerij (Parijs/​Londen), Dvir Gallery (Brussel/​Tel Aviv), de kaufmann repetto galerij (Milaan/​New York) and Metro Pictures (New York).

In het kader van EXTRA, met de steun van het Institut Français en de Culturele dienst van de Franse ambassade in België.

Laden in uitvoering ...