Merci Facteur ! Mail art #5

(GRAND) POSTE LIÉGEOISE

Met een knipoog naar het emblema­tis­che gebouw van de Vurige Stede, richt dit vijfde opus van een cyclus van ten­toon­stellin­gen die zijn gewijd aan Mail Art in Franstalig België zich op de Luikse scene, zonder enige twijfel de meest actieve in het koninkrijk. Dit is de gelegenheid bij uitstek om een aantal centrale figuren van deze stroming te heront­dekken: Jacques Charlier, Pol Piérart en Jean Spiroux.

Jacques Charlier (1939), een belangrijke Belgische per­soon­lijkheid, degene die onbedoeld deze groep verte­gen­wo­ordigde, kwam al vroeg in contact met de inter­na­tionale avant-gardekun­ste­naars van zijn tijd. Zijn cor­re­spon­den­tie heeft weliswaar niet het sys­tem­a­tis­che karakter van Mail Art, maar schetst wel haar contouren en uitdagingen: de genereuze uitwisselin­gen tussen kunstenaars op dezelfde golflengte en de behoefte om deel uit te maken van een groep met gemeen­schap­pelijke artistieke aspiraties. Men komt hier grote namen tegen als LeWitt, Gilbert & George, Ben, Niele Toroni etc.

Vanaf het begin van zijn kun­ste­naarschap vermengt Pol Piérart (1955) teksten, schilder­i­jen en beeldende voorstellin­gen om een poëzie van de alledaagsheid te ontvouwen, doortrokken van tederheid en ont­nuch­ter­de ironie. Het spreekt daarom vanzelf dat hij zich wijdde aan Mail Art en niet schroomde om ansichtkaarten en andere ontvangen afbeeldin­gen een andere vorm te geven. Zijn bijdrage, wellicht minder spontaan en minder onbestendig, bestond veelal uit reacties op uitn­odigin­gen voor tal van thematische tentoonstellingen.

Jean Spiroux (1938-2021), opgeleid in het schilder­sate­lier van de Academie van Luik, verliet dit medium in de jaren 80 om zich te wijden aan Mail Art. Deze kunstvorm bood hem een nieuwe vrijheid, de inven­tiviteit waaraan het hem met het penseel leek te gaan ontbreken. Onder het pseudoniem Société Anonyme organ­iseerde hij ver­schil­lende belangrijke Mail Art-ten­toon­stellin­gen in binnen- en buitenland. Hij werd uitgekozen om, in samen­werk­ing met de Ned­er­land­stal­ige Guy Bleus, een andere belangrijke figuur uit de Mail Art-kun­st­stro­ming in België, de postzegel te ontwerpen die is opgedragen aan deze kun­st­dis­ci­pline en werd uitgegeven door de Belgische Post in 2003.

_____

Curator: Pierre-Olivier Rollin
Ten­toon­stelling van 18.02 tot 23.04.2023
Vernissage op 17.02.2023

Laden in uitvoering ...