OPTIMUM PARKTM

DOOR ENTREPRISE D'OPTIMISATION DU RÉEL

Tentoonstelling, Performance

OPTIMUM PARKTM is een ontwerp van l’En­tre­prise d’Op­ti­mi­sa­tion du Réel (Onderneming voor de Opti­malis­er­ing van de Werke­lijkheid) en nodigt uit tot het beleven van kunst via een interactief platform. Bezoekers worden verzocht om een aantal opdrachten uit te voeren. De moeil­ijkheid en ongepas­theid van deze opdrachten en van de bood­schap­pen nemen toe naarmate de performance vordert, waarbij de deelnemer verplicht wordt om zijn standpunt ten opzichte van het kunstwerk, de kunstenaar en de instelling bij te stellen. De performance is opgebouwd uit drie sequenties die staan voor de drie moeil­ijkhei­ds­graden en niveaus van betrokken­heid van de bezoekers.

OPTIMUM PARKTM werd gepro­gram­meerd voor de aanvang van de werken in BPS22, en het systeem stond opgesteld op het podium in de grote hal. Elke deelnemer werd opgeroepen door het Systeem om over te gaan tot een reeks opdrachten: vra­gen­li­jsten, enquêtes of eenvoudige videogames waarin een veelheid aan kennis werd vermengd (biologie, filosofie, astrofysica, ecologie, enz.), en waarvoor de nodige inven­tiviteit en reac­tiviteit vereist waren, een schiet“station, een dark room noise”, verni­etig­ing”,… Stuk voor stuk ervaringen die leidden tot een totaal­ex­per­i­ment waarvan de afloop geheel afhing van de mate waarin de deelnemer zich engageerde en de manier waarop hij is ingegaan op de opdrachten van het Systeem.

Een ontwerp van l’En­tre­prise d’Op­ti­mi­sa­tion du Réel (Sébastien Lacomblez, Sébastien Biset, Emmanuel Pire, Leslie Mannès, Antoine Boute)