POST-REALITEIT

WANG DU

Tentoonstelling

De eerste muse­um­ten­toon­stelling van de Chinese kunstenaar Wang Du (Wuhan/​Ch, 1956) vond plaats in BPS22. De kunstenaar is zich in de jaren 90 in Frankrijk komen vestigen en kreeg bekendheid dankzij zijn grote beelden die tweed­i­men­sionele medi­a­beelden omzetten in 3D. Zijn monumentale beelden geven een vaste vorm aan de vaak ongrijpbare media.

Het werk van Wang Du gaat over informatie en de onver­mi­jdelijke trans­for­matie van die informatie om te worden gecom­mu­niceerd (ethy­mol­o­gisch komt informer van informare: vorm geven aan), over over-informatie”, over de mogelijke manipulatie van informatie en over de over­con­sump­tie” van de media.
De ten­toon­stelling Post-Réalité stelde een twintigtal monumentale werken voor waaronder ook het grote wandtapijt dat de Provincie Henegouwen had besteld bij de ateliers Crecit uit Doornik en Le Berceau, een immens bed (13 m x 6 m) waarin de bezoekers mochten gaan neerliggen en dat bedolven was onder de kussens en lakens waarop pagina’s waren afgebeeld uit tijd­schriften en waarboven een vijftiental tele­visi­escher­men waren bevestigd.

Curator: Pierre-Olivier Rollin